Recruitment marketing: Zo krijg jij de juiste medewerkers binnen
11 november 2022 

Recruitment marketing: Zo krijg jij de juiste medewerkers binnen

We leven in een tijd waarin het steeds lastiger wordt om geschikt personeel te vinden. Specifiek talent is schaars en bedrijven hebben hun personeel in de huidige krappe arbeidsmarkt niet bepaald meer voor het uitkiezen. Als gevolg daarvan bevinden kandidaten zich in een luxe positie en gedragen dan ook zich steeds meer als ‘consumenten’. Waar vroeger de werkzoekenden in de rij stonden voor openstaande vacatures is het nu steeds meer aan de organisatie om zich juist te positioneren en op die manier nieuwe talenten aan te trekken. Dit kan door middel van recruitment marketing. Maar wat is recruitment marketing nou precies en hoe zet je het in?

Wat is recruitment marketing

Recruitment marketing is een specialisatie binnen het marketing vakgebied dat erop is gericht om kandidaten te vinden en te binden. De waarde die jouw organisatie heeft voor een werknemer om voor jou te werken, is wat je hierbij inzet. Om succesvol te zijn in de wereld van recruitment marketing zal allereerst het volgende gedefinieerd moeten worden: waarom wil iemand bij jouw bedrijf werken? 

De organisatie die met behulp van marketing en employer branding zijn bedrijf consistent in positief daglicht weet te plaatsen zal er, ongeacht de situatie op de arbeidsmarkt, in slagen om meer gekwalificeerde kandidaten te vinden en aan te trekken. En om dat te bereiken is een recruiter essentieel. De recruiter speelt namelijk een onmisbare rol als verleider die weet wat talenten van hun ideale baan of werkgever verwachten.

In de komende jaren zal recruitment marketing steeds belangrijker worden. Als bedrijf zul je steeds meer moeten laten zien waarom kandidaten bij jou zouden moeten komen werken. Hierbij zijn employer branding en campagnes om je werkgeversmerk te laten zien belangrijker dan ooit. Ook social media zal een belangrijkere rol gaan spelen in het recruitmentproces en arbeidsmarktcommunicatie.

Het doel van recruitment marketing

Het algemene doel van recruitment marketing is simpelweg om je als werkgever te promoten, zodat je talent vindt, aantrekt, betrekt en uiteindelijk overtuigt om te solliciteren. 

De traditionele manier van personeelswerving zoals de meeste mensen het kennen, voldoet hierbij echter lang niet altijd meer aan de huidige behoeften van de arbeidsmarkt. Dat komt omdat de hedendaagse kandidaat tegenwoordig eerst vaak zelf op onderzoek uitgaat naar werkgevers. De kandidaat van nu wil meer informatie hebben over de organisatie. Dit doen zij onder andere door de sociale media, reviews en website te bekijken. Wat hierop gevonden wordt over de visie, missie en cultuur van de organisatie, beïnvloedt de keuze om wel of niet te solliciteren bij de organisatie. Het uiteindelijke doel van recruitment marketing is om deze beïnvloedende factoren dusdanig te optimaliseren, zodat zowel de time-to-hire (tijdsbestek tot de vacature ingevuld wordt) als de cost-per-hire (kosten per aangenomen sollicitant) zo laag mogelijk komt te liggen.

Recruitment begint bij verleiding

De hedendaagse recruiter moet een verleider zijn. Hij moet in staat zijn om bij potentiële kandidaten een voorkeur te creëren. De kandidaten moeten immers bij het bedrijf willen werken. Dit betekent dus niet alleen talenten vinden, maar ze ook begrijpen en weten wat hun drijfveren zijn om ergens aan de slag te gaan. 

Zoals we eerder in de blog al eens beschreven is de aanbodcurve veranderd in schaarste. Het is als recruiter dan ook de kunst om zelf kansen te creëren en benutten. Talenten van de toekomst moet je verleiden. Een bedrijf dient zich daarvoor optimaal positioneren. Dat doe je door business en mensen te binden. Dit gaat een stuk verder dan slechts wat vacatures plaatsen en vermarkten. Het gaat om het vinden van kandidaten die er bewust voor kiezen om bij jouw bedrijf te werken, om zo een werknemer te creëren die trots is op zijn werkzaamheden, maar bovenal op het bedrijf waar hij/zij voor werkt en dat ook uitdraagt naar de buitenwereld. Het laatste wat een bedrijf immers wilt is iemand die onverschillig of zelfs negatief tegenover jouw bedrijf staat en daarmee de bedrijfscultuur of het imago negatief kan beïnvloeden.

Op welke platformen kun je het beste recruiten?

Het aantal platformen waarop het mogelijk is om personeel te werven wordt steeds groter. Als je denkt aan recruitment marketing, denk je nu waarschijnlijk alleen nog aan LinkedIn of Indeed. Echter is het ook mogelijk om personeel te werven via platformen als Facebook en Google for jobs. Dit schept nog meer mogelijkheden om jouw werkgeversmerk en vacatures goed aan je doelgroep te gaan tonen. Recruiters zullen dus steeds meer hun best moeten doen om op te vallen tussen de menigte. Om je een beter beeld te geven van een aantal grote platformen voor personeelswerving, hebben we drie grote platformen voor je op een rijtje gezet.

Personeelswerving via Indeed

Indeed is wereldwijd de nummer #1 vacaturesite met elke maand meer dan 300 miljoen unieke bezoekers. Bij Indeed ontmoeten bedrijven en werkzoekenden elkaar. Werkzoekenden kunnen gratis zoeken naar vacatures, cv’s plaatsen en informatie over bedrijven bekijken. Elke dag toont Indeed hen nieuwe kansen aan miljoenen mensen. De missie van Indeed is simpel: 'we help people get jobs'. Een kans voor werkzoekenden om een baan te vinden en een kans voor jouw bedrijf om geschikte kandidaten te vinden en te binden.


Lees in deze blog hoe je een vacature plaatst op Indeed. 

Indeed vacature site

Personeelswerving via Google

Om ervoor te zorgen dat jouw vacatures worden gevonden door miljoenen werkzoekenden die elke dag op Google zoeken, kun je Google For Jobs inzetten.

Google for Jobs


Op deze plek brengt Google vacatures van over het hele web samen. Of het nu gaat om websites van kleine bedrijven of om vacaturesites met duizenden aanbiedingen. Dit helpt werkzoekenden bij het vinden van hun volgende baan, direct in de zoekmachine. Binnen een aantal simpele stappen kun je ervoor zorgen dat jouw vacatures vandaag nog op Google verschijnen.

Voor werkgevers en eigenaars van vacaturesites biedt deze functie veel voordelen:

  • Meer interactieve resultaten: Jouw vacatures kunnen in aanmerking komen voor weergave in de zoekervaring voor vacatures op Google, met jouw logo, recensies, beoordelingen en vacaturedetails.

  • Meer gemotiveerde sollicitanten: Met de nieuwe gebruikerservaring kunnen werkzoekenden filteren op verschillende criteria, zoals locatie of functietitel, wat betekent dat je meer kans hebt om sollicitanten aan te trekken die precies op zoek zijn naar die baan.

  • Grotere kansen op ontdekking en conversie: Werkzoekenden krijgen een nieuwe manier om met jouw vacatures om te gaan en door te klikken naar je site.

Er zijn tal van voorbeelden op het internet te vinden van organisaties die hun vacatures op Google plaatsten en daarmee zeer succesvolle resultaten hebben geboekt. Zo steeg de organische conversie van Google met 450% nadat ZipRecruiter was geïntegreerd met Google's zoekervaring voor vacatures.

Wil je hier meer over weten? Lees hier over de case!

Personeelswerving via Facebook Ads

Met Facebook lead-advertenties kun je potentiële kandidaten voor jouw vacatures vinden en informatie van hen verzamelen. Met behulp van een Instant Formulier verzamel binnen drie simpele stappen automatisch de gegevens zoals naam, e-mailadres, telefoonnummer en meer. Daarnaast kan je ook zelf vragen maken die goed passen bij je aanbod. Dit kan de conversie verlagen omdat er meer velden ingevuld moeten worden, maar kan de kwaliteit van de leads wel verhogen. Denk bijvoorbeeld aan een veld "opleiding", zodat je hier als organisatie vast op kan filteren.

Facebook Ads leads campagne

Waarom werkt deze vorm van recruitment marketing zo goed? Simpel. Het is erg goedkoop. Een lead kost vaak niet meer dan €5 en we hebben gemerkt dat het conversiepercentage rond de ongeveer 10% ligt. Met een conversie percentage van rond de 10% kost het slechts €50 voor een kwalitatieve lead. Merk je dat de kwaliteit van de leads niet hoog genoeg is? Dan kun je eventueel ook controlevragen toevoegen aan het leadformulier. 

Wil je meer weten over hoe deze marketingmethode jouw bedrijf kan helpen om het beste personeel te werven, zonder er klauwen met geld voor te hoeven betalen? Dan helpt HireHeroes jou graag verder!

Case: Hoe GoBoony binnen 4 à 8 weken al zijn vacatures wist in te vullen, met 40% minder kosten.

De op 1 na snelst groeiende scale-up in de reisbranche in de EU genaamd GoBoony liep tegen een aantal problemen aan met betrekking tot hun personeelswerving. Zo hadden zij moeite met het vinden van personeel, duurde het invullen van hun openstaande vacatures te lang, waren de kosten voor snelle oplossingen te hoog en viel de interne recruitment capaciteit moeilijk op te schalen.

Daarom klopte Goboony aan bij recruitment bedrijf HireHeroes. De uitdaging voor HireHeroes was dan ook om:

  • Een betaalbare & werkende recruitment strategy op te bouwen

  • De vacatures binnen 4 à 8 weken in te vullen.

  • Te zorgen voor een preselectie om de capaciteit aan de kant van Goboony niet onnodig in te zetten.

Het eindresultaat? Middels Facebook Ads wist HireHeroes binnen 4 à 8 weken alle vacatures in te vullen. Ook nu komen er elke week weer nieuwe vacatures bij die binnen 48 uur online staan en waar binnen 7 dagen de eerste kandidaten voor aangeleverd worden. De recruitment kosten vielen 40% goedkoper uit dan bij traditionele recruitmentbureaus. HireHeroes werkt nu als verlengstuk van het Goboony HR/Recruitment team en zorgen ervoor dat nieuwe vacatures ook in de toekomst snel ingevuld kunnen worden. 

Wil je meer weten over deze case? Lees het hier!

Over de schrijver
Reactie plaatsen